Καλλιεργήστε 6 Δεξιότητες για Περισσότερη Ευτυχία για Εσάς και το Παιδί σας

liza, varvogli, psyxologia, symvoules, paidi, katapliktiki, mama,

Οι περισσότεροι άνθρωποι παραδέχονται ότι μέσα στα πράγματα που θα ήθελαν άμεσα στη ζωή τους είναι και μια μεγαλύτερη δόση ευτυχίας. Όταν όμως τους ρωτήσουμε «τι κάνετε για να αισθάνεστε πιο ευτυχισμένοι;» η απάντηση συνήθως είναι «τίποτα». Πώς γίνεται όμως να θέλει κανείς να πετύχει κάτι και όμως να μην κάνει τίποτα γι’ αυτό; Το παράδοξο με την ευτυχία είναι ότι οι άνθρωποι την επιθυμούν, αλλά θεωρούν ότι είναι πολύ δύσκολα να αυξήσουν τα επίπεδά της στην καθημερινή τους ζωή, επειδή έχουν οικονομικές, συζυγικές, επαγγελματικές, ή άλλες δυσκολίες ή περιμένουν να ξεπεράσουν κάποιο εμπόδιο, θεωρώντας ότι μετά από αυτό σίγουρα θα είναι ευτυχισμένοι (τότε όμως ξεφυτρώνει κάτι άλλο….). Η ευτυχία όμως δεν είναι μία κατάσταση απουσίας πόνου, ζορίσματος ή δυσκολιών. Η ευτυχία είναι μια κατάσταση του μυαλού και της ψυχής-όταν ο άνθρωπος βλέπει τη ζωή και τον κόσμο γύρω του με έναν συγκεκριμένο τρόπο που του δημιουργεί θετική διάθεση. Πώς μπορεί λοιπόν να αυξήσει κανείς την ευτυχία του;

Απόλαυση

Μαθαίνοντας να απολαμβάνουμε τις μικρές χαρές είναι ίσως ο ευκολότερος και γρηγορότερος τρόπος να αυξήσουμε την καθημερινή μας ευτυχία! Σκεφτείτε να ξεκινάτε τη μέρα σας –άσχετα με το πόσα προβλήματα έχετε ή πόσο ζορισμένοι είστε- με το να απολαμβάνετε την πρώτη γουλιά του καφέ σας, να ακούτε ένα ωραίο τραγούδι και να χαμογελάτε, να νιώθετε ικανοποίηση για τη γλάστρα που άνθισε… Προφανώς και δε θα λυθούν τα προβλήματά σας με αυτό τον τρόπο (φυσικά αντίστοιχα και με το να είστε δυστυχισμένοι δεν πρόκειται να λυθούν!), όμως έτσι κάνετε μια ένεση ‘θετικότητας’ στον εαυτό σας, αυξάνεται η αισιοδοξία σας και μειώνεται το στρες σας. Έρευνες στο πανεπιστήμιο του Σικάγο των ΗΠΑ τεκμηριώνουν ότι οι άνθρωποι που αποκτούν την καλή συνήθεια να απολαμβάνουν τις μικροχαρές της ζωής είναι πιο ευτυχισμένοι, πιο αισιόδοξοι και πιο ικανοποιημένοι από τη ζωή τους. Ο καθηγητής Dr. Fred Bryant περιγράφει τρείς διαφορετικούς τρόπους απόλαυσης: την απόλαυση που νιώθει κανείς όταν αναπολεί ωραίες στιγμές από το παρελθόν, την απόλαυση που αισθάνεται στο παρόν του, αλλά και την απόλαυση που προσδοκεί ότι θα έρθει στο μέλλον.

Ευγνωμοσύνη

Dr. Martin Seligman, καθηγητής ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο Pensylvannia των ΗΠΑ θεωρεί ότι η απλή ενέργεια του να εντοπίσει και να εκτιμήσει κανείς τα πράγματα που οι άλλοι κάνουν γι’ αυτόν είναι ένα μαγικό φάρμακο της σύγχρονης ζωής. Αυτή η αίσθηση ευγνωμοσύνης που προέρχεται από τη σιγουριά ότι υπάρχουν εκεί έξω άνθρωποι που μας αγαπούν, μας εκτιμούν και μας στηρίζουν, μας γεμίζει με αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση. Όταν κανείς αισθάνεται ψυχικά ‘γεμάτος’, τείνει να σκέφτεται λιγότερο τα υλικά αγαθά που θα ήθελε να έχει ή που νομίζει ότι χρειάζεται, ενώ παράλληλα καλλιεργεί πιο ζεστές, βαθιές και ουσιαστικές σχέσεις με τα αγαπημένα του πρόσωπα. Ο Δρ. Bob Emmons, καθηγητής στο University of California και ειδικός στην επιστήμη της ευγνωμοσύνης, μας προτρέπει να γράψουμε ένα ευχαριστήριο γράμμα σε κάποιο άτομο που μας έχει κάνει καλό και δεν είχαμε την ευκαιρία να ευχαριστήσουμε ουσιαστικά. Με αυτή την απλή πράξη αυξάνεται η αίσθηση της ευτυχίας σημαντικά. Αν μάλιστα κρατάμε «ημερολόγιο ευτυχίας», δηλαδή σημειώνουμε καθημερινά μικροπράγματα που μας έκαναν ευτυχισμένους, τότε το επίπεδο ευτυχίας μας θα ανέβει 25% περισσότερο άμεσα. Κρατώντας ημερολόγιο ευτυχίας για 3 μόνο εβδομάδες, αυξάνει τα επίπεδα ευτυχίας μας για τους επόμενους 6 μήνες! Και ας μην ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι που καλλιεργούν σταθερά την αίσθηση ευγνωμοσύνης στη ζωή τους έχουν λιγότερο στρες, λιγότερα προβλήματα ύπνου και καλύτερη ποιότητα ύπνου, κάτι που ωφελεί τη σωματική και ψυχική υγεία.

Υψηλές Προσδοκίες

Οι υψηλές προσδοκίες, όχι για λεφτά, δόξα, υλικά αγαθά και τα αντίστοιχα, είναι επίσης ένας παράγοντας που αυξάνει τα επίπεδα καθημερινής ευτυχίας. Οι προσδοκίες για ένα καλύτερο αύριο, για πιο ποιοτικές σχέσεις, η ελπίδα, η αίσθηση ότι η ζωή έχει νόημα και αξίζει, η αισιόδοξη σκέψη, όλα αυτά αποτελούν θετικές προσδοκίες. Προέρχονται από το μυαλό του ανθρώπου, από το πώς σκέφτεται αλλά και πώς βλέπει τον κόσμο γύρω του. Έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που ελπίζουν για το καλύτερο και είναι αισιόδοξοι είναι αυτοί που τα πάνε τελικά καλύτερα σε σχέση με τους απαισιόδοξους, όχι για κάποιον άλλον δυσνόητο λόγο, απλώς επειδή οι αισιόδοξοι άνθρωποι που πιστεύουν ότι αυτό που προσπαθούν είναι εφικτό και ότι έχουν τις ικανότητες για να το κάνουν προσπαθούν περισσότερο.

Καλοσύνη και Προσφορά

Εύκολο και απλό! Όταν δίνουμε κάτι σε κάποιον, τον κάνουμε χαρούμενο! Πέρα όμως από αυτόν που παίρνει, και αυτός που δίνει αισθάνεται χαρά. Σκεφτείτε κάθε φορά που χαμογελάσατε σε ένα αγαπημένο σας πρόσωπο και σας αγκάλιασε, κάθε φορά που είπατε ένα μπράβο στο παιδί σας και σας χαμογέλασε, όταν του κάνατε ένα δώρο και σας είπε «είσαι η καλύτερη μαμά του κόσμου». Φανταστείτε τη χαρά του ανθρώπου που παίρνει τα παιχνίδια ή τα ρούχα που δε χρειάζεται πια το παιδί σας ή εσείς. Πληθώρα ερευνών δείχνουν ότι η καλοσύνη και η προσφορά έχουν πολλά οφέλη για τους ανθρώπους: αυτοί που προσφέρουν έχουν λιγότερο στρες, είναι λιγότερο απομονωμένοι και θυμωμένοι, έχουν καλύτερες σχέσεις και είναι πιο ευτυχισμένοι. Σε μία διάσημη έρευνα, η Dr. Sonja Lyubomirsky ζήτησε από τους φοιτητές της να κάνουν 5 μικρές πράξεις καλοσύνης την εβδομάδα, για έξι εβδομάδες. Χρησιμοποίησε μία άλλη ομάδα φοιτητών ως ομάδα ελέγχου, και αυτά τα άτομα δεν έκαναν τίποτα σχετικό. Όταν ξαναμέτρησε τις δύο ομάδες φοιτητών, βρέθηκε ότι αυτοί που είχαν κάνεις τις εβδομαδιαίες πράξεις καλοσύνης είχαν αυξήσει τα επίπεδα ευτυχίας τους κατά 42%! Αντίθετα, οι φοιτητές που δεν είχαν κάνει κάτι δήλωσαν λιγότερο ικανοποιημένοι. Είμαστε πιο ευτυχισμένοι όταν ξοδεύουμε λεφτά για άλλους, παρά για τον εαυτό μας, όπως επίσης νιώθουμε μεγάλη ικανοποίηση και προσωπική ευχαρίστηση, όταν σκεφτόμαστε το καλό που κάναμε σε άλλους.

Ενσυναίσθηση ή Συναισθηματική Κατανόηση

Ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να καταλαβαίνουμε τόσο τα δικά μας, όσο και τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τα κίνητρα και τη συμπεριφορά των ανθρώπων γύρω μας, ακόμα και αυτών των ατόμων που είναι διαφορετικά από εμάς. Επίσης, ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να νοιαζόμαστε για τους γύρω μας και να καλλιεργούμε συνειδητά καλές σχέσεις. Όταν αντιλαμβανόμαστε την οπτική γωνία του άλλου (πχ, ότι το παιδί μας ζήλευε και γι’ αυτό χτύπησε την αδερφή του), τείνουμε να έχουμε μεγαλύτερη κατανόηση, να κρίνουμε με περισσότερη επιείκεια, να εκνευριστούμε, να θυμώσουμε ή να θυμώσουμε λιγότερο και να αποκτήσουμε περισσότερη υπομονή. Επίσης, όταν προσπαθούμε να κατανοήσουμε την οπτική γωνία του άλλου και ακούμε τα επιχειρήματά του, τότε και ο άλλος είναι πιο πρόθυμος να ακούσει τη δική μας άποψη, οπότε η σχέση μας γίνεται δυνατότερη και ξέρουμε από σπουδαίους ερευνητές στην επιστήμη της ευτυχίας, όπως ο Δρ Martin Seligman και ο Δρ Ed Diener, ότι οι καλές σχέσεις είναι θεμέλιος λίθος της ευτυχίας. Τέλος, οι άνθρωποι με αυξημένη ενσυναίσθηση τείνουν να κατανοούν καλύτερα τον ίδιο τους τον εαυτό και να τον αποδέχονται χωρίς ανώφελη αρνητική κριτική.

Θετικές Προσδοκίες

Πολλές έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που φαντάζονται το μέλλον τους θετικά και αισιόδοξα έχουν αυξημένα επίπεδα ευτυχίας. Ο λόγος; Θεωρούν ότι οι στόχοι τους είναι εφικτοί και αισθάνονται ότι έχουν τον έλεγχο των πραγμάτων, οπότε αυτό δημιουργεί και την αίσθηση σκοπού και νοήματος στη ζωή, βασικά χαρακτηριστικά της ευτυχίας.

Διαβάστε περισσότερα tips και συμβουλές στα 2 βιβλία μου που κυκλοφορούν απο τις εκδόσεις mamaya απο τη νέα σειρά με τίτλο «Καταπληκτική μαμά»

ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΜΑΜΑ: ΓΙΑ ΜΑΜΑΔΕΣ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ 6-9 ΕΤΩΝ
http://www.mamaya.gr/product/88/psyxologiaaytoboitheia-katapliktiki-mama-gia-mamades-me-paidia-6-9-eton-

ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΜΑΜΑ: ΓΙΑ ΜΑΜΑΔΕΣ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ 9-12 ΕΤΩΝ
http://www.mamaya.gr/product/97/psyxologiaaytoboitheia-katapliktiki-mama-gia-mamades-me-paidia-9-12-eton-