5 Γρήγοροι και Αποτελεσματικοί Τρόποι για να Αναγνωρίσεις την Αξία σου

Η αυτοεκτίμηση είναι η εμπιστοσύνη που έχει κανείς στον εαυτό του, στην αξία του και τις ικανότητές του. Απλό και κατανοητό, σωστά; Και όμως, χιλιάδες άνθρωποι παλεύουν σε αυτόν τον τομέα και υποφέρουν από χαμηλή αυτοεκτίμηση. Και πολλές φορές νιώθουν ότι κάτι τους φταίει, ότι κάτι κάνουν στραβά, χωρίς να συνειδητοποιούν ότι έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Αποδέξου τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου όπως είναι

Μη κρίνεις διαρκώς το πώς αισθάνεσαι και το πώς σκέφτεσαι. Μάθε να παρατηρείς τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου, σαν να τα βλέπεις σε μία οθόνη. Οι σκέψεις και τα συναισθήματά σου δεν είναι «εσύ». Να θυμάσαι ότι είναι σαν τα κύματα: πάνε και έρχονται. Μπορεί να γίνουν φουρτούνα, αλλά μετά θα καλμάρουν.

Βγάλε τα περιττά «πρέπει» από το λεξιλόγιό σου

Τα «πρέπει» προέρχονται από ένα σημείο όπου κανείς κρίνει και κατακρίνει. Προέρχονται από ένα σημείο έλλειψης και της αίσθησης ότι κανείς δεν κάνει πολλά πράγματα σωστά, οπότε «πρέπει» να τα διορθώσει. Παρατήρησε τα «πρέπει» σου. Τι σου λένε; Από που προέρχονται; Ποιος σου τα έλεγε όταν ήσουν παιδί; Κάνε μια προσπάθεια να αντικαταστήσεις τα «πρέπει» με «θέλω», ώστε να προέρχονται από εσένα, ως δική σου επιθυμία και όχι ως εξωτερική επιβολή. Όταν ξεκινάς με τα προσωπικά σου «θέλω», τις δικές σου επιθυμίες τότε ανοίγεις στον εαυτό σου νέους δρόμους.

Μη βασίζεσαι σε άλλους ανθρώπους για να σε κάνουν να νιώσεις ότι αξίζεις

Όταν βασίζεσαι σε κάποιον άλλον να σε «κάνει» να νιώσεις καλά, θετικά, με αυτοπεποίθηση, να σου πει ότι αξίζεις, τότε κάνεις κάτι φοβερά αρνητικό στον εαυτό σου: παραδίνεσαι, προσφέρεις όλη σου την εσωτερική δύναμη σε κάποιον άλλον. Με δυο λόγια, χάνεις τον έλεγχο της ζωής σου. Οι άλλοι θα σε απογοητεύσουν, για χίλιους-δυο λόγους, πιθανούς και απίθανους. Μπορεί να ζηλεύουν, να έχουν μια κακή μέρα, να έχουν τα δικά τους προβλήματα, να έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση και να μη θεωρούν ότι η γνώμη τους μετράει, να μη συνειδητοποιούν πόσο σημαντική είναι η κρίση τους για σένα, οτιδήποτε. Το σημαντικό είναι να αισθανθείς εσύ ο ίδιος την εσωτερική σου δύναμη και αξία και να την εκτιμήσεις. Ετικέτες, χρήματα, τίτλοι, ρόλοι, σχέσεις, οτιδήποτε εξωτερικό δε μπορεί να σου δώσει μια μόνιμη και σταθερή αίσθηση προσωπικής αξίας. Αυτή θα τη δημιουργήσεις εσύ.

Συγχώρεσε τον εαυτό σου

Έτσι απλά. Δώσε στον εαυτό σου άφεση αμαρτιών για όλα τα παλιά λάθη σου. Η ντροπή, οι ενοχές, οι τύψεις, η αίσθηση ότι μετανιώνεις σαμποτάρουν την αυτοεκτίμηση και την αυτοαξία σου. Σε κρατάνε κολλημένο στο παρελθόν σου και δε σε βοηθάνε να προχωρήσεις στη ζωή σου. Ξεκίνησε λοιπόν με το να συγχωρέσεις τον εαυτό σου, να αφήσεις τα λάθη σου εκεί όπου ανήκουν, στο παρελθόν, και να χτίσεις στο παρόν και το μέλλον.

Να αξιοποιήσεις τα δυνατά σου σημεία

Και μη πεις ότι δεν έχεις δυνατά σημεία. Όλοι οι άνθρωποι έχουν! Ίσως όμως να μην τα γνωρίζεις, επειδή έχεις καταβυθιστεί στον κόσμο των ελαττωμάτων σου και των λαθών που έχεις κάνει. Σκέψου ότι ο εαυτός σου είναι ένας αγαπημένος σου φίλος. Τι θετικά στοιχεία βλέπεις σε αυτόν; Πώς μεταφράζονται στην πράξη, στην καθημερινότητα; Επίσης, παρατήρησε ποια πράγματα κάνεις καλά, ακόμα και αν τα θεωρείς δεδομένα ή ασήμαντα. Κάνε ένα πλάνο ώστε καθημερινά να αξιοποιείς ένα θετικό σου στοιχείο ή κάτι που κάνεις καλά για να βελτιώσεις την ποιότητα της ζωής σου ή της ζωής των ανθρώπων γύρω σου.

Mindfulness και αυτοεκτίμηση

Αυτές είναι πέντε απλές στρατηγικές που βασίζονται στη θεωρία του mindfulness. Χρειάζεται υπομονή, επιμονή και εξάσκηση για να αποδώσουν. Πάρε τη μεγάλη απόφαση να ζήσεις τη ζωή σου με εσωτερική ηρεμία, με μία αίσθηση ειρήνης, ότι όλα είναι καλά μέσα σου, και ας έχεις δυσκολίες. Συνδέσου με την εσωτερική σου δύναμη, με τις αξίες σου, με την αίσθηση της προσωπικής σου αξίας. Με αυτόν τον τρόπο βάζεις το λιθαράκι της αυτοεκτίμησης και κάνεις επιλογές που δείχνουν ότι προσέχεις τον εαυτό σου, τον σέβεσαι και τον εκτιμάς. Αυτή η στάση σου, καθώς την καλλιεργείς θα εξαπλωθεί και σε άλλες περιοχές της ζωής σου, στις σχέσεις σου, στη δουλειά σου, στην οικογένειά σου, και θα δεις ότι εμφανίζονται νέες ευκαιρίες.

Προσοχή! Καθώς θα αρχίσεις να αλλάζει, αυτό θα το παρατηρήσουν οι άλλοι γύρω σου, ακόμα και αυτοί που έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση. Ίσως λοιπόν νιώσουν ότι απειλούνται από εσένα, ίσως αισθανθούν άβολα με τη δική σου αλλαγή και πρόοδο στον τομέα της αποδοχής και εκτίμησης του εαυτού σου. Μπορεί να προσπαθήσουν να σε σαμποτάρουν, να σε σταματήσουν, να σε φρενάρουν με κάποιον τρόπο. Μπορεί να χρησιμοποιήσουν συναισθηματικό εκβιασμό ή να αρχίσουν να σε αποφεύγουν ή να σου κάνουν λεκτικά επίθεση κατά μέτωπο. Μην αφήσεις αυτές τις συμπεριφορές να σε επηρεάσουν. Μείνε σταθερός στην πορεία σου. Επένδυσε στην εξέλιξή σου. Οι άνθρωποι που σε αγαπάνε και σε στηρίζουν και θέλουν το καλό σου θα μείνουν δίπλα σου. Όσοι φύγουν θα είναι αυτοί που δεν άξιζε να τους έχεις στη ζωή σου.

Και αν κάποιος σε κατηγορήσει ότι έγινες ψωροπερήφανος, να θυμάσαι ότι αυτή η έννοια απέχει έτη φωτός από την έννοια της αυτοεκτίμησης. Ο άνθρωπος με αυτοεκτίμηση δεν έχει παραφουσκωμένη ιδέα για το άτομό του, δε θεωρεί ότι είναι καλύτερος από τους άλλους, ούτε και σνομπάρει τους γύρω του. Αποδέχεται τον εαυτό του, με τα προτερήματα και τα ελαττώματά του, τα αδύναμα και δυνατά σημεία του, τις αποτυχίες και τις επιτυχίες του. Και έτσι επενδύει στην αυτοβελτίωσή του και προχωράει μπροστά στη ζωή του με μία αίσθηση εσωτερικής ισορροπίας, γαλήνης και ικανοποίησης.

 


Υπάρχει μέθοδος για να βρείτε την ευτυχία: λέγεται mindfulness και διδάσκεται σε όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια του κόσμου.

Στο βιβλίο μου “Mindfulness Βρες τον εαυτό σου, βρες την ευτυχία σου” θα μάθετε αυτή τη μέθοδο όπως τη διδάχτηκα στο Harvard.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Θέλεις να διαβάζεις πρώτα από όλους τα άρθρα μου; Βάλε εδώ το email σου και θα λαμβάνεις αποκλειστικά άρθρα και άλλα νέα μου.