Άφησε Πίσω σου τον Πόνο από Παλιές Ψυχολογικές Πληγές: 5 Τρόποι για να Αλλάξεις

γυναίκα που πιέζεται

Όλοι οι άνθρωποι έχουν νιώσει σε κάποια φάση της ζωής τους συναισθηματικό πόνο, άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο. Και πονάει. Το τι κάνεις με τον συναισθηματικό πόνο είναι αυτό που έχει σημασία, όχι μόνο το ότι τον βίωσες στην ψυχή σου. Πολλοί άνθρωποι κολλάνε στο παρελθόν, αναμηρυκάζουν αυτό που τους συνέβη, ξαναζούν καθημερινά τον παλιό τους πόνο και δεν μπορούν να προχωρήσουν στη ζωή τους, στις σχέσεις τους, στα επαγγελματικά τους. Αισθάνονται κολλημένοι και θύματα μίας άσχημης κατάστασης.
Μπορεί κανείς να απελευθερωθεί από τον ψυχικό πόνο του παρελθόντος; Η απάντηση είναι «ναι». Φυσικά χρειάζεται χρόνος και προσπάθεια.

Το πρώτο πράγμα που συμβαίνει στους συναισθηματικά πληγωμένους ανθρώπους είναι να κατηγορήσουν κάποιον ή κάποια κατάσταση στη ζωή τους που τους πλήγωσε και τους έφερε σε αυτό το σημείο. Φυσικά κάτι τέτοιο μπορεί να είναι αντικειμενικό. Και είναι αναμενόμενο να θέλει κανείς να ακούσει από τον άλλον μία συγγνώμη ή να παραδεχτεί ότι έκανε κάτι άσχημο. Αυτό όμως μπορεί να συμβεί, μπορεί και όχι. Το πρόβλημα είναι ότι εξαρτάται από τον άλλον και όχι από εσένα. Δυστυχώς, το να κατηγορείς κάποιον άλλον για τον πόνο σου μακροπρόθεσμα σου αφαιρεί τη δύναμή σου, την ελπίδα σου και σε βάζει στη θέση του θύματος.

Πώς μπορείς να ξεπεράσεις τον πόνο του παρελθόντος; Ο καλύτερος τρόπος είναι με εξειδικευμένη ψυχοθεραπεία ή τραυματοθεραπεία. Πέρα από αυτό όμως, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείς να κάνεις πριν καταφύγεις σε έναν ειδικό.

1. Πάρε την απόφαση να αφήσεις τον ψυχικό σου πόνο πίσω σου

Τα συναισθήματα και οι σκέψεις δεν εξαφανίζονται από μόνα τους. Εσύ πρέπει να το πάρεις απόφαση ότι δε θέλεις πια να αισθάνεσαι έτσι. Όταν πάρεις αυτή την απόφαση, ταυτόχρονα είναι και μία παραδοχή ότι έχεις την επιλογή και τη δύναμη να εγκαταλείψεις τον ψυχικό σου πόνο. Έτσι θα σταματήσεις να ξαναζείς τον ψυχικό πόνο κάθε φορά που φέρνεις στο μυαλό σου σαν ταινία τις λεπτομέρειες από το περιστατικό που έγινε στο παρελθόν και σε πόνεσε τόσο ή από το άτομο που σε πλήγωσε.

στματήστε το bullying

2. Μη φοβηθείς και μη ντραπείς να εκφράσεις τον πόνο σου.

Μην κρατάς τον πόνο σου μέσα σου, παριστάνοντας ότι δεν υπάρχει ή προσπαθώντας να τον σβήσεις. Παραδέξου καταρχήν στον ίδιο σου τον εαυτό «πονάω επειδή το Χ άτομο μου φέρθηκε άσχημα και με πλήγωσε ή επειδή η Ψ κατάσταση με ζόρισε και με πλήγωσε». Μίλησε με έναν φίλο, γράψε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου σε ένα ημερολόγιο και σιγουρέψου ότι εκφράζεσαι ελεύθερα. Βγάλε το από το σύστημα σου. Προσπάθησε να αναλύσεις την κατάσταση που σε πλήγωσε αντικειμενικά- τι έκανες εσύ λάθος; Τι δεν υπολόγισες; Τι έμαθες από αυτό που σου συνέβη και τι θα μπορούσες να κάνεις διαφορετικά στο μέλλον για να μην ξαναέχεις μια παρόμοια ιστορία;

3. Σταμάτα να είσαι το θύμα και να κατηγορείς τους άλλους.

Αν έχεις πάρει τον ρόλο του θύματος πιθανόν να νιώθεις καλά- δε φταις εσύ, φταίει κάποιος άλλος, ο «κακός» και εσύ απλώς εισπράττεις τη συμπάθεια και τη συμπόνια των φίλων και των συγγενών σου. Αυτό βοηθάει για τις πρώτες μέρες μετά από ένα τραυματικό γεγονός, αλλά αν το ψυχικό τραύμα και ο πόνος σου γίνουν η προσωπική σου ταυτότητα, τότε υπάρχει πρόβλημα. Εσύ παραλύεις ψυχολογικά και οι άλλοι τελικά σε εγκαταλείπουν. Και νιώθεις παραπάνω θύμα και έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος αυτολύπησης και αυτομαστιγώματος. Και το σίγουρο είναι ότι νιώθεις όλο και χειρότερα. Αποδέξου ότι αυτό που σου συνέβη ήταν άσχημο και ότι σε πλήγωσε. Μίλησε και έκφρασε το, αλλά μην κολλήσεις σε αυτό. Μην το αφήσεις να γίνει η ταυτότητά σου. Διάλεξε να αντιδράσεις με θετικό τρόπο, διάλεξε να φτιάξεις τη ζωή σου μετά από αυτό αντί να αυτοκαταστραφείς.

Sensitive Girl 2

4. Επικεντρώσου στο παρόν και τη χαρά.

Το παρελθόν ήρθε και παρήλθε. Έφυγε. Αυτό που έχεις στα χέρια σου είναι το παρόν σου. Τώρα είναι η στιγμή να αποδεσμευτείς από το παρελθόν και να επενδύσεις στο σήμερα. Το να σκέφτεσαι διαρκώς τι έγινε στο παρελθόν, τι θα μπορούσες να πεις ή να κάνεις δεν έχει πια σημασία. Αυτό που έχει σημασία είναι τι κάνεις τώρα, για το παρόν σου, για να είσαι καλά στο εδώ-και-τώρα. Βάλε τις αναμνήσεις και τον πόνο από το παρελθόν σε ένα συρταράκι στο μυαλό σου και επικεντρώσου στο παρόν σου. Βρες φιλικές σχέσεις που σε ευχαριστούν, κάνε πράγματα που σου δίνουν χαρά, επένδυσε στο να είσαι ευτυχισμένος.

5. Συγχώρησε το άλλο άτομο— και τον εαυτό σου.

Η συγχώρεση δεν έχει να κάνει με τον άλλο άνθρωπο, σχετίζεται άμεσα με εσένα. Συγχωρώντας τον άλλον για τα λάθη του, στην ουσία απελευθερώνεις τον εαυτό σου από τα δεσμά του. Σταματάς να δίνεις δύναμη και εξουσία στο άλλο άτομο. Του αναγνωρίζεις τα λάθη, τα ελαττώματα, τις αδυναμίες του και, χωρίς να ξεχνάς, αποφασίζεις να προχωρήσεις τη ζωή σου. Παράλληλα συγχωρείς τον εαυτό σου για τις δικές σου αδυναμίες και λάθη. Να θυμάσαι ότι όποιες αποφάσεις πήρες στο παρελθόν, τις πήρες με τα στοιχεία που είχες τότε, όχι με τη γνώση και εμπειρία που έχεις σήμερα. Δώσε συγχώρησε και προχώρα τη ζωή σου.


Υπάρχει μέθοδος για την ευτυχία!
Στο βιβλίο μου Mindfulness: Βρες τον εαυτό σου, βρες την ευτυχία σου θα σου δείξω πώς η ευτυχία είναι θέμα αντίληψης, με τη μέθοδο που διδάσκεται σε όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια του κόσμου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.