Μελαγχολία των Χριστουγέννων

Η μελαγχολία και η θλίψη των Χριστουγέννων συγκεκριμένα αλλά και γενικότερα και η μελαγχολία και η θλίψη των γιορτών είναι κάτι αληθινό για πολλούς ανθρώπους.

Αν νιώθεις μελαγχολία, θλίψη, ή στεναχώρια φέτος τις γιορτές, να το ξέρεις, δεν είσαι ο μόνος που αισθάνεται έτσι!

Δεν είναι όλοι οι άνθρωποι χαρούμενοι τις γιορτές! Στην πραγματικότητα υπολογίζεται ότι 64% έχουν επιδείνωση των συμπτωμάτων του άγχους ή της κατάθλιψης τους.

Αλλά και άνθρωποι που δεν έχουν κάποια επίσημη ψυχολογική διάγνωση μπορεί να αισθάνονται στεναχώρια, θλίψη, μελαγχολία και άγχος στη διάρκεια των γιορτών , ξεκινώντας μάλιστα μέρες πριν από τις καθαυτές γιορτές.

μελαγχολία Χριστουγέννων

Αυτό που με ανησυχεί είναι η προσδοκία ότι όλοι ΠΡΕΠΕΙ να είναι χαρούμενοι , εκστασιασμένοι και ΠΡΕΠΕΙ να μοιράζονται με ενθουσιασμό το πνεύμα των διακοπών. Αυτό όμως είναι μια μορφή ψυχολογικής τυραννίας.

Πολλοί άνθρωποι νιώθουν να βασανίζονται γιατί πρέπει να υποκρίνονται ότι είναι χαρούμενοι , με γιορτινή διάθεση , ενώ μέσα τους δε νιώθουν καθόλου έτσι.

Υπολογίζεται ότι το 64% των ανθρώπων έχουν επιδείνωση των συμπτωμάτων του άγχους ή της κατάθλιψης τους στις γιορτές

Όχι μόνο προσποιούνται, αλλά δεν τολμούν να εκφραστούν και να μοιραστούν με άλλους τα συναισθήματα τους από τον φόβο ότι θα τους κρίνουν, θα τους κατακρίνουν και θα τους απομονώσουν.

Ο λόγος για τη θλίψη και την μελαγχολία των γιορτών δεν είναι ένας και μοναδικός, αφού υπάρχει ποικιλία παραγόντων που ευθύνονται γι’ αυτά τα συναισθήματα.

Συχνά οι άνθρωποι με τραυματικό παρελθόν δυσκολεύονται να συνδεθούν με τη γιορτινή χαρά. Γι’ αυτούς τους ανθρώπους οι γιορτές και η χαρά που τις περιβάλλει είναι σε ευθεία αντίστιξη με τον ψυχικό τους πόνο που μπορεί να τον έκρυβαν καλά στη διάρκεια της χρονιάς, αλλά τώρα έρχεται στη επιφάνεια.

Τραύματα της παιδικής ηλικίας, δύσκολη παιδική ηλικία, ψυχικές κακουχίες, ψυχικές ασθένειες, απώλειες, μοναξιά, είναι μερικές από τις αιτίες που κάποιοι μπορεί να μη μπορούν να μοιραστούν τη γιορτινή χαρά.

ΔΕΝ είναι κακό να μη συμμερίζεσαι όλον τον γιορτινό ενθουσιασμό! ΔΕΝ είναι κακό να μη θέλεις να παριστάνεις τον χαρούμενο, όταν δεν το νιώθεις!

Αλλά η κοινωνική πίεση να δείχνουν και να φαίνονται γιορτινά, με χαρά και ενθουσιασμό τους δημιουργεί περισσότερο στρες και άγχος.

Δεν ξέρουν που να κρυφτούν ψυχολογικά, γιατί ο κόσμος τους δεν είναι πια ασφαλής. Και όμως, αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι ούτε ο Εμπενιζερ Σκρουτζ, ούτε το Γκριντς, ούτε καλικάντζαροι ούτε τίποτα! Είναι κανονικοί άνθρωποι σαν εσένα κι εμένα.

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, μελαγχολία Χριστουγέννων

ΔΕΝ είναι κακό να μη συμμερίζεσαι όλον τον γιορτινό ενθουσιασμό! ΔΕΝ είναι κακό να μη θέλεις να παριστάνεις τον χαρούμενο, όταν δεν το νιώθεις!

Να ξέρεις, η ευτυχία δεν είναι κάτι που γίνεται κατά παραγγελία.

Δεν μπορείς να απαιτήσεις από τον εαυτό σου, ή από κάποιον άλλον, να πατήσει ένα κουμπί και να νιώσει ευτυχισμένος. Ούτε και επειδή γύρω-γύρω ακούγονται χριστουγεννιάτικα τραγούδια, υπάρχουν φανταχτερές γιορτινές διακοσμήσεις εσύ θα πρέπει να νιώσεις διαφορετικά από το πώς νιώθεις. Η ευτυχία δεν είναι πάντα επιλογή. Ακόμα και αν είναι επιλογή, σίγουρα ΔΕΝ είναι κάτι που γίνεται αυτόματα.

Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αν επιλέξεις να νιώσεις περισσότερη ευτυχία και χαρά, δεν πρόκειται να πατηθεί μέσα σου ένας διακόπτης και ξαφνικά από εκεί που δεν αισθανόσουν χαρούμενος τώρα θα αισθάνεσαι.

Δεν μπορείς να απαιτήσεις από τον εαυτό σου, ή από κάποιον άλλον, να πατήσει ένα κουμπί και να νιώσει ευτυχισμένος

Αν επιλέξεις την ευτυχία, θα πρέπει να δουλέψεις καθημερινά σε αυτή την κατεύθυνση, άρα θα χρειαστείς χρόνο για να νιώσεις έτσι:

  • Αποδέξου το πώς αισθάνεσαι αυτή τη στιγμή.
  • Σταμάτα να πιέζεις τον εαυτό σου να δείχνεις χαρούμενος, να προσποιείσαι, να καταπιέζεσαι και να υποκρίνεσαι διαρκώς.
  • Προσπάθησε να καλλιεργήσεις την αγάπη για τον εαυτό σου, την ηρεμία σου και, όσο γίνεται, μία απλώς θετική στάση.
  • Συνειδητοποίησε ότι αυτό που διανύεις είναι μία φάση και θα περάσει.
  • Διατήρησε την πίστη σου ότι είναι εντάξει να προσπαθήσεις να συνεχίσεις και να πας μπροστά στη ζωή σου όπως είσαι. Με ό,τι έχεις. Όσο μπορείς.

Και, όταν απελευθερωθείς από την καταπίεση του «πρέπει να νιώθω σούπερ τις γιορτές», θα διαπιστώσεις ότι, παραδόξως, θα νιώσεις λίγο καλύτερα.

Θυμήσου μόνο να μη χαλάσεις τις γιορτές των υπόλοιπων.

Αν στους γύρω σου αρέσουν το γιορτινό πνεύμα, άσε τους να το χαρούν και να το γιορτάσουν! Δε χρειάζεται να τους εναντιωθείς ή να τους κοροϊδέψεις για τις επιλογές τους.

Βρες κάτι που είναι σημαντικό για εσένα και την δική σου ψυχική ηρεμία, χωρίς να συγκρίνεσαι με άλλους.

Τι είναι κάτι που έχει νόημα για εσένα; Μπορεί να είναι ένα χόμπι, μία δραστηριότητα, κάτι που σου προσφέρει χαλάρωση, γαλήνη ή ευχαρίστηση. Μπορεί να είναι εντελώς άσχετο με τις γιορτές.

Δεν έχει σημασία! Αφιέρωσε χρόνο και ενέργεια σε αυτό ακριβώς!

Βάλε τον εαυτό σου σε προτεραιότητα, με αυθεντικό τρόπο, χωρίς να υποκρίνεσαι για να ταιριάξεις στη γιορτινή ατμόσφαιρα.


Υπάρχει μέθοδος για την ευτυχία!
Στο βιβλίο μου Mindfulness: Βρες τον εαυτό σου, βρες την ευτυχία σου θα σου δείξω πώς η ευτυχία είναι θέμα αντίληψης, με τη μέθοδο που διδάσκεται σε όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια του κόσμου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *